Sunday, April 5, 2009

Refleksi 3

Untuk refleksi seterusnya, berikut adalah soalan-soalan yang perlu dibincangkan bersama. Soalan-soalan ini menuntut anda memikirkan pengalaman yang telah dilalui pada semester ini yang berkaitan dengan pembelajaran atas talian menggunakan Moodle (ADEC). Soalan-soalan ini adalah amat penting kerana ianya akan membantu anda sebagai seorang guru yang juga akan menggunakan pembelajaran atas talian dengan murid-murid anda suatu hari nanti.

1- Apakah ciri-ciri dan kemahiran yang ada pada anda membolehkan anda mengawal proses pembelajaran anda secara atas talian?

Ciri-ciri dan kemahiran yang ada pada saya bagi membolehkan saya mengawal proses pembelajaran saya secara atas talian adalah saya mahir dalam mengendalikan penggunaan computer di samping mempunyai ilmu pengetahuan terhadap computer atau teknologi maklumat serta mampu mengakses internet dengan betul. di samping itu, saya juga mempunyai kebolehan menggunakan computer dengan cekap dan berkesan.

2- Apakah bahan atau sumber yang perlu disediakan oleh tutor/pensyarah supaya anda boleh

mengawal proses pembelajaran anda atas talian?

Pensyarah bertanggungjawab memastikan computer mempunyai kelengkapan dan perisian yang cukup untuk pengajaran di atas talian seperti modem,perisian peluntur internet contohnya internet explorer, mozzila, dan opera. Selain itu pensyarah mestilah menyediakan laman web khas untuk memuat turun (download) sesuatu perisian agar saya dapat menggunakan perisian tersebut ketika mengajar di sekolah nanti contohnya snagit, ulead, dan sebagainya. Di samping itu, pensyarah perlulah mengajar cara menyediakan courseware yang baik dengan menggunakan perisian-perisian yang bersesuaian dalam bidang pendidikan.

3- Apakah perkara-perkara yang perlu dibuat oleh seorang guru untuk membantu murid meningkatkan kawalan proses pembelajarannya secara atas talian?

Guru menyediakan alamat laman web yang berkaitan dan bersesuaian dengan tajuk supaya pelajar tidak melencong ke laman web yang lain semasa proses pengajaran dan pembelajaran. Ini dapat memudahkan proses pengajaran dan pembelajaran berjalan dengan terkawal.

Selain itu, guru juga perlu menyediakan courseware yang bersesuaian bagi sesuatu tajuk samada menggunakan software flash, powerpoint atau sebagainya. Guru terlebih dahulu mestilah memastikan semua pelajar memuat naik (uplode) courseware agar mereka boleh menggunakan semasa di dalam kelas dan ketika mengulangkaji pelajaran. Seterusnya guru memastikan semua pelajar memakai hearphone agar mereka dapat mendengar sound dengan baik tanpa mengganggu pendengaran rakan lain. Di samping itu, guru mestilah sentiasa bergerak dan tidak hanya berdiri di depan sahaja bagi memastikan semua pelajar member focus semasa pengajaran berlaku.

No comments:

Post a Comment