Sunday, April 5, 2009

Refleksi 2

Ramai yang mengatakan guru-guru tidak menggunakan ICT di sekolah kerana mereka belum bersedia. Sekiranya anda ditempatkan di sekolah Bestari, apakah langkah-langkah yang akan anda lakukan untuk membantu guru-guru lain supaya bersedia untuk membudayakan ICT dan memanfaatkan perkakasan ICT yang ada di sekolah?

Sekiranya saya ditempatkan di sekolah Bestari saya bersedia membantu guru-guru lain untuk membudayakan ICT dan memanfaatkan perkakasan ICT yang ada di sekolah.

Pertama saya akan mengadakan bengkal khas untuk guru-guru di sekolah tersebut. Contohnya mengajar menggunakan perisian dengan betul,cara menyediakan perisian persembahan dengan baik seperti powerpoint, open office dan sebagainya.

Selain itu, saya akan wujudkan perisian mesra pengguna ( courseware ) yang menarik minat pelajar dan guru supaya ia dapat memudahkan proses pengajaran dan pembelajaran berjalan dengan lancar.

Bagi meningkatkan prestasi guru membudayakan ICT di sekolah, saya akan mencadangkan kepada pihak sekolah menghantar beberapa orang guru secara berperingkat-peringkat ke kursus ( ICT) supaya mereka dapat mengaplikasikan di dalam kelas dengan baik serta lebih berkesan.

No comments:

Post a Comment