Sunday, April 5, 2009

Refleksi 4

Nampaknya kelas kita sudah hampir ke penghujungnya. Saya berharap agar anda sudah mendapat banyak manfaat dan ilmu serta kemahiran dalam masa 9 minggu ini. Anda akan menyerahkan tugasan projek anda tidak lama lagi. Saya ingin mengetahui pendapat anda tentang pengalaman menyiapkan tugasan projek tersebut. Soalan-soalannya adalah seperti berikut:

1-Apakah pendapat/persepsi anda apabila diberitahu bahawa anda dikehendaki untuk menyiapkan satu koswer yang menggabungkan semua elemen-elemen multimedia?

Saya rasa resah, gelisah, tak tenteram memikirkan courseware yang perlu disiapkan. Ini kerana saya tidak faham terhadap tugasan ini..namun setelah beberapa kali diberi penjelasan oleh ustaz baru la saya faham. Perasaan saya waktu itu sudah bertukar kepada teruja dan tercabar dengan tugasan ini. Ini bukan tugasan yang mudah bagi saya. Ini membuatkan saya bersemangat untuk mendalami perisian-perisian dalam multimedia. Secara tidak langsung banyak perkara yang saya perlu belajar sebelum dan semasa menyiapkan tugasan ini contohnya cara mengguna soundforge, flash, masukkan suara dalam flash..banyak sangat kenangan-kenangan manis semasa menyiapkan tugasan-tugasan ini. .


2. Pada pendapat anda adakah projek ini akan dapat membantu anda ketika anda menjalani praktikum nanti?

Ya, sudah tentu ia dapat membantu saya ketika menjalani praktikum ini kerana courseware yang saya siapkan ini merupakan tajuk yang terdapat dalam buku teks tingkatan 4. Sedikit sebanyak ia dapat membantu saya ketika mengendalikan proses pengajaran dan pembelajaran agar berjalan dengan lancar.

3. Untuk makluman anda ketika pembentangan projek nanti, rakan-rakan anda yang lain dikehendaki untuk membuat penilaian terhadap anda berasaskan bintang (memberikan jumlah bintang yang bersesuaian dengan produk yang dihasilkan dan pembentangan yang dilakukan)

Soalannya, sekiranya anda fasilitator/tutor kelas ini, adakah anda akan menukar kaedah penilaian tugasan ini?
Jika YA, jelaskan bagaimana dan mengapa? Jika TIDAK (dan ingin mengekalkan kaedah penilaian menggunakan sistem bintang), mengapa?

Ya, saya tidak akan menukar kaedah penilaian yang mana pelajar-pelajar sendiri yang perlu menilai tugas-tugas rakan mereka. Ini kerana mereka tidak berapa mahir dalam bidang ini serta tidak banyak terdedah dengan courseware yang canggih-canggih. Oleh itu, walaupun rakan mereka menyediakan courseware yang biasa mereka mampu menilai berdasarkan penggunaan courseware yang mesra pengguna. Selain itu, penilaian yang mereka buat ini sedikit sebanyak dapat membantu mereka cara yang sesuai untuk mengendalikan kelemahan-kelemahan yang terdapat di dalam sesuatu courseware itu. Namun saya tidak bersetuju dengan kaedah penilaian bintang kerana sukar ditafsir jika dibandingkan sistem pemarkahan dan peratusan. Ini kerana sistem bintang tidak mewujudkan keadilan di dalam penilaian pembentangan. Disamping itu sistem pungutan bintang sesuai digunakan oleh penilai-penilai yang mahir sahaja. Oleh itu sistem pemarkahan peratusan lebih senang dinilai namun fasilitator mestilah menekankan apa yang perlu dinilai oleh mereka.

No comments:

Post a Comment